Gelderlandschool De - Openingstijden, Folder met alle Aanbiedingen - Bestellen & Bezorgen
De Gelderlandschool is een school voor alle kinderen uit Den Haag.
De onderwijsvisie is Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). OGO is gebaseerd op het gedachtegoed van de Russische pedagoog Vygotski. OGO heeft als uitgangspunt dat kinderen zich ontwikkelen door het nadoen van volwassenen. In ons onderwijs is dit op de volgende manier terug te zien:
1. De basis van ons onderwijs bestaat uit het werken met themas
2. In de onderbouw leren de kinderen door middel van spel, in de bovenbouw leren de kinderen vanuit onderzoek
3. De leerkrachten en onderwijsondersteuners zijn begeleiders van de leerlingen en hebben oog voor de activiteiten waar de kinderen belangstelling voor hebben
4. De leerlingen leren te leven in deze maatschappij
5. De leerlingen van groep 1 t/m 8 zijn op hun eigen niveau betrokken bij het leerproces. Hun persoonlijke ontwikkeling is het uitgangspunt
6. Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerling wordt gebruikgemaakt van observaties, leerstofafhankelijke toetsen en het CITO leerlingvolgsysteem
7. Ouders hebben een belangrijke plaats in onze school op het gebied van meedenken, meepraten en meedoen
Het personeel bestaat uit bouwcoördinatoren, groepsleerkrachten, vakleerkrachten (lichamelijke opvoeding) en leerkrachten voor interne begeleiding en individuele hulp. Aan onze school zijn ook onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, een conciërge en een administratieve kracht verbonden.
De onderbouw bestaat uit de groepen 1-2 t/m 4. Kinderen werken in deze groepen aan hun ontwikkeling vanuit spel. Door bijvoorbeeld in de bakkerij te spelen, ontstaan er allerlei activiteiten zoals, gesprekken, lees- en schrijfactiviteiten (boodschappenbriefjes), reken- en wiskunde activiteiten (rekenen met geld) en knutselen (taartjes, koekjes van klei).
De bovenbouw bestaat uit de groepen 5 t-m 8. Deze groepen hebben allemaal onderzoek als centrale activiteit binnen het thema. Vanuit de kennis die de kinderen al hebben over een onderwerp (wat weten we al, WWA), inventariseren de leerkrachten wat we allemaal willen weten (WWWA). Deze onderzoeksvragen staan centraal bij bijvoorbeeld de taal- en wereldorientatie-activiteiten in de bovenbouw.